سخنی با شهردار رشت
به قلم محمد عابد راد
جناب اقای شوقی شهردارمحترم رشت قطعا میدانیداستان گیلان یکی از زیباترینهای استانهای ایران وبی اغراق یکی اززیباترین مناطق دنیاست استان گیلان تمام مظاهر زیبای طبیعت اعم از کوه، دشت، دریا،جنگل، ازجمله جنگلهای هیرکانی که ازنادرترین جنگلهای دنیا ست ،رودخانه های متعدد چهارفصل زیبا واقلیم مناسب و…. همه رایکجادرخود دارد همه شهرهای استان گیلان اززیبائیهاو جذابیتهای گردشگری و اداب ورسومهای ویژه بومی برخوردارند اما شهررشت معروف به شهر باران مرکز استان ،قلب تپنده گیلان است که گردشگران بسیاری از سراسر ایران درتمام فصول برای لذت بردن ازمظاهرجذاب و زیبای طبیعت واب وهوای دلچسبش به گیلان سفر میکنند وشهررشت یکی ازپرجاذبه ترین شهرهاییست که با اقبال گردشگران مواجه گردیده ومیگردد
سیل عظیم جمعیت که درروزهای تعطیل بسمت گیلان و بشهر رشت سرازیر میشوندوبعضاساعتهادرترافیک گیرمیکنند تابمقصد برسند مثال زدنیست جاذبه های طبیعی درذات وسرشت طبیعت هست ودست انسان درایجادانها نقشی نداشته وندارد البته درتخریب انها چرا متاسفانه باید اقرار کرد کلان شهررشت باهمه ان جلوه های زیبای طبیعتش دارای کاستیها،کمبودها ومشکلات عدیده ای درزیرساختهاست .کلان شهر رشت یکی از پرترافیک ترین شهرهای ایران است سالهاست شهروندان رشت ومسافرینی که از سراسر ایران برای گردشگری به استان گیلان و به شهر رشت سفر میکنند از ترافیک سنگین مبادی ورودی وخروجی وداخل شهررشت بشدت رنج میبرندتمامی مسیرهای ورودی وخروجی شهر رشت به دیگرشهرهاودیگر استانها از استانداردهای لازم چه به لحاظ عرض مسیر و بعبارت دیگر لاینهای موردنیاز ترددخودروهابه جهت جلوگیری از ترافیک برخوردارنیست وهمچنین فضای سبز گلکاری ودرختکاری شده درمسیراتوبانها بمنظورجذابیت هرچه بیشتربرای شهروندان وگردشگران وجودندارد باتوجه به رزومه فعالیت مدیران قبلی شهرداری واعضای محترم شورای شهر رشت درطی ۴۵ سال خیلی نمیتوان با افتخار از رزومه انها دفاع کردالبته میتوان گفت اثارماندگاری همچون پلهای احداثی صابرین،یخسازی ،رازی ،فلکه گاز ،فلکه جانبازان،پیاده راه شهرداری وموارددیگر درزیرساختهای شهر از خود برجای گذاشتند که درمقاطعی درکاهش ترافیک و جاذبه گردشگری موثر بوده وهست اما بمصداق این ضرب المثل که دیگر اب از سرگذشته ایجاد چندتا زیر گذر وروگذردرکلانشهر رشت خیلی ناجی و کارساز برای حل معضل ترافیک نیست باید فکر اساسی وبنیادین کردباید باالگو برداری از شهرهای مدرن دنیا که باچنین معضلاتی مواجه بودندوبابرنامه ریزیهاوایجاد سازوکارهای لازم توانستندچالشهای ترافیکی را حل کنندبهره برداری کرد متاسفانه باید اقرارکرد از زیر ساختهاوتجهیزات مدرن وگره گشا نظیر تراموا ،مترو اتوبوسهای برقی وایجادپارکینگهای طبقاتی درخیابانهای شلوغ وسایر گزینه ها درشهرما خبری نیست حتاازاتوبان کمربندی برای جلوگیری ازورود کامیونها وتریلیها وماشینهای سنگین ودیگر خودروها ئیکه مقصدشان شهرهاواستانهای دیگر است و بیش از سی سال ضرورت ایجاد ان برهمگان اشکار گردیده خبری نیست از تعریض خیابانها که بیش از نیم قرن دردستور کار شهرداری قرار داشته وبسیاری ازمردم هم درزمان ساخت خانه هایشان ملزم به عقب نشینی بمنظور رعایت حرایم خیابانها وتعریض انها ازمایملکشان گذشتند نه تنهاخبری نیست بلکه درهمان خیابانهای دردستور تعریض شهرداری، از تعدادی مغازه دار مبالغی دریافت میگردد تابدون عقب نشینی مغازه ها ویا خانه هایشان راباز سازی نمایندیعنی تعریض خیابانها عملا بی معنیست شاهدیم درهمین خیابانهای تعریضی دیوارهای فرسوده ایکه پشتش محل انباشت زباله هاست دستور تخریب داده نمیشود تادرکاهش ترافیک اندکی موثر باشد
درخیابانهای ۶متری ویا ۸متری به صاحبان املاک اجازه ساخت اپارتمانهای ۵ الی ۶ طبقه هم داده میشود بدون اینکه به عوارض وتبعات ان درشرایط اظطرار توجه شود صدور پروانه های اشتغال غیر قانونی برای کاسبی درمناطق مسکونی وجود تیربرقهای متعددفشارقوی درحواشی خیابانها وبخصوص در وسط خیابانها که بعضا زمینه ساز تصادفات هستنددر قامت رعنای شهر رشت نمیگنجد معلوم نیست اجازه ایجاد شهرک صنعتی سپیدرودبا الودگیهاییکه که درپی دارد در حریم شهر رشت باحجم عظیم تردد کامیونها وتریلیهاوانواع ماشینهای ریزودرشت اجازه ساخت داده شده است براساس کدام منطق مدیریت شهری منطبق بوده است شهرک سپید رود رشت چسبیده به شهررشت درمسیر جاده ای قراردارد که بیش از ۲۰ سال درتعریض ۵کیلومتر ان اقدام گردیده ولی هنور به اتمام نرسیده ومجموعه ورزشی فوتبال سردار جنگل بدلیل عدم تعریض همان جاده سالهاست تعطیل است ومسابقه ای دران برگذار نمی شودچگونه میتوان تصور کرد تعریض ۵کیلومتر جاده رشت فلکده که درمسیر تعریضش ساختمانها ،ابنیه هاوتاسیساتی که تخریبش برای شهرداری واداره راه وترابری هزینه برداراست وجود ندارد ولی سالها طول کشیده وهنوز به سرانجام نرسیده ؟
اسفبارتر اینکه حتا داشته های بجامانده ازقبل هم درست مدیریت نمیشود بی اغراق تمامی کوچه وپس کوچه ها ،خیابانهای اصلی وفرعی وحتاپیاده روهای شهر پرآوازه رشت سالهاست که از بی کیفیتی اسفالت ، ومواج وناهمواربودنش وجودچاله وچوله ها ودست اندازهای ریز ودرشت وسرعت گیرهای غیرضرور وغیر استانداردوبعضا بدون علامت رنج میبرد این بی توجهی نسبت به کیفیت مسیر تردد ضمن اینکه اعصاب وروان تمامی رانندگان وسرنشینان را بهم میریزد ، درالودگی هوا بجهت افزایش سوخت بنزین وخروج ماده سرطانزا ازبست ناشی ازترمز ونیزاستهلاک خودروهانقش انکار ناپذیری داردوهمچنین بخشی از تصادفات بدلیل ترمزهای متعدد ومکرر وانحراف به راست و بچپ برای ردکردن دست اندازهاوسرعت گیرهای غیرمتعارف بوجود میایدمتاسفانه باید اذعان نمود ازتبعات ضعف مدیریت دراداره شهرو ایجادتمامی عوامل ترافیک فاجعه قانون گریزی نظیر سبقت غیر مجاز ،سرعت غیر مجاز ،لایه کشی خودروها، عدم اعتنا به تابلوهای راهنمایی و رانندگی، پارک خودروها زیرتابلوهای توقف ممنوع،توقف مطلقا ممنوع ،حمل باجرثقیل ، ویاپارک خودروها درپیاده روها، دوبلوپارک درخیابانهای شلوغ تردد موتور سیکلتها درپیاده روها، بوقهاوصداهای ناهنجار وازاردهنده اگزوز خودروها وغیره بصورت یک فرهنگ فراگیر درامده است مضافادرحرایم وحواشی خیابانها وجاده های منتهی به شهر رشت حجم عظیم زباله هابیداد میکند گویا هیچ مسئولی خودرا موظف نمی بیند تا دستورجمع اوری زباله هارا به نهادهای ذیربط بدهد زشتی زباله هادرحواشی خیابانها وجاده های منتهی به شهرضمن اینکه زیبایی شهر وطبیعت رابه چالش میکشد ،فرهنگ مردم گیلان را نیزباپرسش جدی مواجه میسازد جناب اقای شوقی شهردارمحترم ازاوضاع اسفبار دورودخانه زرجوب وگوهررود علیرغم نام بامسمایشان(گوهروزر) نیزباخبرید واطلاع دارید که جز الوده ترین رودخانه های جهان!!! است که ازدل یکی از زیباترین وخوش اب وهواترین شهرها ی ایران میگذرد .اری الوده ترین رودخانه های جهان، اب این دورودخانه سرشار ازالودگیهای فاضلاب شهری، صنعتی بیمارستانهاست که به دریای خزر میریزد ودریای خزرنیز ازالودگی این دورودخانه بی نصیب نمی ماندو بوی گند وتعفن این دورودخانه تاکیلومترها شامه های ساکنان همجواررودخانه هارا میازارد ضمن اینکه درحرایم این دورودخانه بعضا کشاورزانی کار کشاورزی میکنند که ممکن است ناخواسته ازاین اب الوده استفاده کنند ومحصولاتشان از سلامت بهداشتی برخوردار نباشد دراغلب کشورها رودخانه هاییکه از دل شهر میگذرد یک فرصت استثنایی تلقی میشود تا از ان بعنوان یک فضای گردشگری استفاده کنند درحرایم این دورودخانه ساخت وسازهای غیرمجاز وغیر قانونی هرروز گسترش می یابد چگونه باحضور شورای شهر ومدیران شهرداری این اتفاق نامیمون رخ میدهد جناب اقای شوقی توخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل باچنین معضلاتی که تنهامحدود گزینه هایی از ان به اطلاع جنابعالی رسیده باستناد این ضرب المثل که باید به مرگ گرفت وبه تب رضایت داد یعنی کاستیها وکمبودها درعرصه مدیریتی بقدری زیاد بوده وهست تاشهروندان به حداقلهاتمکین نمایند باهمه این اوصاف چگونه میتوانید روزنه های امیدرا برای بهبود شرایط باز کنید؟ البته کارهاییکه امروز در دستور کارجنابعالی قرار گرفته ازجمله ایجاد چندین پل درنقاطی که ازترافیک بیشتری رنج میبرند قطعا گامی روبه به جلوست امیدوارم که درمحاسبات وجانماییهایج پلهای دردست اقدام ،نگاه کارشناسانه ودرست انجام شده باشد درخصوص مرمت اسفالت خیابانها گامهایی برداشته شده که قابل تحسین هست اما یک نکته لازم به ذکراست اگر قراراست مسیری اسفالت شود ترجیحا ادارات اب وفاضلاب ،مخابرات،برق درجریان قرار گیرند تاهر اقدامی لازم است ابتدا انها انجام دهند سپس مرمت اسفالت صورت گیرد که متاسفانه بارها دیده شده بعدازمرمت اسفالت کنده کاریهای نهادهای مذکور شروع میشود هفته ها که چه عرض کنم حتا ماه هااز ترمیم ان خوداری میشودو حاصل زحمات شهرداری ازنگاه مردم کمرنگ میشود. گفته میشود قرار است که اب بندانهای عینک سروسامان بگیرد وفضای گردشگری ایجاد شود امیدوارم که این اتفاق مبارک بیافتد ضمنا ازطریق فرهنگ سازی وبابکارگیری عوامل اجرایی شهرداری حواشی خیابانها واتوبانها وجاده های ورودی وخروجی شهر اززباله های زشت نماو مخرب ساز جمع اوری شود امیدوارم باتمامی فراز وفرود ها باقامتی استوار نسبت به پیشبرد اهداف اقداماتی بنیادین انجام دهید تا شاهدروزی باشیم که شهری جذاب ودلنشین برای همه شهروندان وگردشگران داشته باشیم ودرراه ایحاد اشتغال ،کسب وکاروتامین درامد برای مردم گام موثری برداشته شود وچهره ای خوشنام ماندگار ازشما و همه حامیان وهمکارانت دراذهان عمومی به یادگاربماند سربلند وسرافراز باشید