رشت قطب تولید برنج خصوصاً برنج با کیفیت در کشور است. ولی متاسفانه هیچگونه برندسازی برای این محصول استراتژیک تاکنون صورت نگرفته است.
به این بهانه بیست و دومین یادداشت برندسازی به این موضوع اختصاص می یابد.
برنج گیلان یکی از با کیفیت ترین برنج های تولید شده در دنیا است.
مصداق بارز این امر در تفاوت قیمت این برنج در بازارهای جهانی خصوصاً کشورهای اروپایی با برنج سایر کشورهای تولید کننده برنج در دنیا دیده می شود.
ولی ماحصل این تفاوت قیمت هیچ ارزش افزوده ایی را عاید کشاورزان برنج نمی کند.
چون هیچ برنامه مدونی برای برندسازی یا صادرات و بازاریابی در این خصوص انجام نگرفته است.
تنها چیزی که عاید شهروندان رشتی می شود دود حاصل از آتش زدن کاه و کلش مزارع اطراف شهر رشت است که در مرداد تا پایان شهریور به ریه عموم مردم شهر سرازیر می شود.
با برگزاری «جشن خرمن» در اوایل مرداد و اواخر شهریور می توان در خصوص برندسازی برنج رشت قدم های اولیه رابرداشت و بستری برای جلب توجه سرمایه گذاران بخش خصوصی و گردشگران و شهروندان به این محصول مهم منطقه ایجاد کرد.
جشن خرمن با توجه به مباحث بالا می تواند در چند بخش اجرایی گردد.
الف- بخش هنری
۱- ساخت انواع مجسمه های غول پیکر با کاه و کلش به منظور ایجاد جذابیت و سوژه عکاسی شهروندان و گردشگران
۲- چیدمان و حجم سازی با کاه و کلش های بسته بندی شده ۵۰ در ۷۰ با استفاده از رنگ آمیزی و خلاقیت چیدمان
۳- ساخت و اجرای عروسک های غول پیکر با کاه و کلش به منظور ترغیب و جذابیت برای کودکان و نوجوانان این عروسک های غول پیکر متحرک با ۴ الی ۵ متر ارتفاع به تنهایی می تواند بخش بسیار جذابی برای شهروندان باشد.
۴- اجرای نمایش آیینی «عروسی گوله» در طول برگزاری جشن خرمن.
۵ _ اجرای موسیقی محلی با موضوع کاشت، داشت و برداشت برنج توسط هنرمندان موسیقی.
ب- بخش علمی و آموزشی
۱_ ارائه کلیه پایان نامه های دانشجویان دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد در مورد داشت، کاشت و برداشت برنج در غرفه هایی که از معماری بومی با سقف کاه و کلش ساخته شده است.
۲- معرفی مزارع برنج هوشمندسازی شده توسط ویدیو پروژکشن و اسلاید از خشکه کاری برنج گرفته تا معرفی مزارع الگویی برنج با آبیاری هوشمندسازی شده و کاشت مکانیزه و سمپاشی با پهپادها.
۳- برگزاری ورکشاپ های تخصصی در خصوص غنی سازی کاه و کلش با کود ازت و غنی سازی کاه و کلش با پوست پرتقال و غنی سازی شبدر با کاه جهت تغذیه دام.
۴- غرفه مخصوص جدیدترین مقالات و محصولات جدید با برنج مثل عرق برنج، ترشی برنج، روغن سبوس برنج ، نئوپان از سبوس برنج وکلیه محصولات فرآوری شده با برنج توسط پارک علم و فناوری.
۵- غرفه معرفی انواع ارقام برنج جدید توسط موسسه تحقیقات برنج کشور.
۶- مسابقه آشپزی انواع غذا، خوراک و پلو رنگی همچنین انواع شیرینی و دسر با آرد برنج.
ج_ بخش نمایشگاهی
۱- برگزاری نمایشگاه ادوات اولیه جهت خرمن کردن شالی از جاکو پادنگ و آبدنگ گرفته تا موتور و کانکا و کمباین برنج و انواع دستگاه های برنج کوبی. (برای نشان دادن سیر تکاملی تبدیل شالی به برنج)
۲- نمایشگاه انواع دستگاه های خزانه و بانک نشا و همچنین دستگاه های نشاکن و وجین کن و سمپاش دستی و پشت تراکتوری و پهپادی.
این بخش می تواند هر کدام به یک نمایشگاه اختصاص یابد.
د- بخش نشاط و سرگرمی
۱- اجرای مسابقه لوپایه بار (حمل شالی با چوب مخصوص که در قدیم جهت انتقال شالی از مزرعه تا منزل مسکونی کشاورزان انجام می گرفت)
و اجرای مسابقه تیلر سواری برای حمل و نقل شالی همراه با بار زدن و تخلیه
۲- اجرای مسابقه جاکو زدن (جدا کردن شالی از ساقه های بسته بندی شده در شالیزار)
۳- مسابقه آرد کردن برنج توسط آسیاب سنگی قدیمی دستی.
هر کدام از مسابقات فوق می تواند ساعت ها مردم خصوصاً جوانان را به دنیایی از شادی و نشاط همراه با اولویت فرهنگ بومی منطقه هدایت کند.
با برگزاری جشن خرمن در هر سال می توان صدها گردشگر در این فصل را به رشت کشاند.
علاوه بر اینکه زمینه برندسازی محصول برنج در کشور فراهم می شود و صرفا برگزاری این جشن می تواند اقتصاد شهری را با ورود گردشگران جدید به حرکت درآورد.
*کارگردان تاتر
رضا حقی یکی از پایه گذاران جشنواره های خوراک محور در ایران است و از سال ۹۴ با برگزاری ۹دوره جشنواره جوکول، کدو، و تمشک و…در گیلان مشغول فعالیت بوده است.
پی نوشت: از این پس روزهای دوشنبه در سلسله یادداشت هایی به قلم این نویسنده پیشنهادات مطالعه شده ای جهت برندسازی رشت برای اطلاع شهروندان و مدیران شهری در آوای سیرت منتشر میشود.