به بهانه تاکید مجدد رهبر انقلاب؛ راه‌آهن «رشت ـ آستارا» حفاظ ایران مقابل تحریم‌ها؛ ارزیابی برای احداث پل در ۴۲ کیلومتر از مسیر – سایت خبری تحلیلی آوای سیرت
آخرین بروزرسانی سایت : 02 / آگوست / 25 | 13:14

به بهانه تاکید مجدد رهبر انقلاب؛ راه‌آهن «رشت ـ آستارا» حفاظ ایران مقابل تحریم‌ها؛ ارزیابی برای احداث پل در ۴۲ کیلومتر از مسیر

در دیدار دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با کارگزاران نظام، ایشان بر لزوم تسریع در اجرای پروژه‌های ملی و زیرساختی تأکید ویژه‌ای داشتند.یکی از پروژه‌هایی که در این دیدار به طور خاص مورد اشاره قرار گرفت، کریدور شمال-جنوب بود که به‌عنوان یکی از کریدورهای استراتژیک ترانزیتی در سطح جهانی شناخته می‌شود. این کریدور به دلیل نقش حیاتی‌اش در تسهیل تجارت و ترانزیت کالا، توجه بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را به خود جلب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آوای سیرت راه‌اندازی تجاری این کریدور، به‌ویژه در جهت تقویت ترانزیت و توسعه اقتصادی کشور، منوط به تکمیل برخی پروژه‌های زیرساختی، از جمله احداث خط ریلی رشت -آستارا است. این خط ریلی به طول ۱۶۰ کیلومتر، بخشی از کریدور شمال-جنوب را تکمیل خواهد کرد و می‌تواند ایران را به یک هاب ترانزیتی و تجاری در منطقه تبدیل کند.

عوامل مختلفی همچون حمایت سیاسی، تأمین منابع مالی، هماهنگی نهادهای مختلف، تملک اراضی، افزایش تقاضای ترانزیتی و توافقات بین‌المللی می‌توانند در تسریع فرایند احداث راه‌آهن رشت -آستارا و تکمیل کریدور شمال -جنوب مؤثر باشند. باتوجه‌به اهمیت این پروژه برای توسعه ترانزیت کالا و تقویت اقتصاد ایران، تسریع در روند اجرای آن می‌تواند ایران را به یکی از هاب‌های اصلی ترانزیتی منطقه تبدیل کند.

در همین راستا، وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در سخنانی تأکید کرد که تملک کامل اراضی مسیر پروژه راه‌آهن رشت -آستارا تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به اتمام برسد. این اقدام ضروری است تا مراحل اجرایی پروژه به طور کامل پیگیری شده و راه‌آهن رشت -آستارا هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

راه‌آهن رشت -آستارا به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر، به‌عنوان یکی از اجزای کلیدی کریدور ترانزیتی شمال -جنوب، قرار است مسیر ترانزیت کالا و مسافر را از شمال ایران به بندر آستارا در آذربایجان وصل کند. این پروژه، در کنار تأثیرات مستقیم اقتصادی و تجاری، به افزایش ارزآوری کشور، تقویت روابط با کشورهای همسایه و بهبود حمل‌ونقل ریلی کمک خواهد کرد.

در حال حاضر، با وجود موقعیت جغرافیایی مناسب ایران، کمبود زیرساخت‌های ریلی باعث شده که ترانزیت کالاها از طریق جاده‌ها و روش‌های حمل‌ونقل غیرمستقیم انجام شود. این امر علاوه بر افزایش هزینه‌ها و زمان ترانزیت، جذابیت کریدور شمال -جنوب را کاهش داده و باعث می‌شود ذی‌نفعان به سمت مسیرهای دریایی از جمله کانال سوئز سوق پیدا کنند.

با تکمیل خط ریلی رشت -آستارا، ایران قادر خواهد بود تا سالیانه حدود ۲۰ میلیارد دلار از طریق جابه‌جایی کالا و مسافر درآمدزایی کند. این پروژه با ظرفیت حمل بار ۱۵ میلیون تن، به‌ویژه در زمینه‌های ترانزیت کالاهای انرژی، نفت، گاز و فولاد، برای کشورهای همسایه و دیگر کشورها حیاتی خواهد بود. همچنین، راه‌آهن رشت -آستارا می‌تواند ایران را به هاب ترانزیتی و انرژی در منطقه تبدیل کند.

امروزه بیشتر انتقالات کالا بین ایران و کشورهای اروپایی، آسیای میانه و روسیه از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای یا دریایی صورت می‌گیرد که در مقایسه با حمل‌ونقل ریلی به‌شدت کندتر و پرهزینه‌تر است. به‌عنوان مثال، زمان حمل بار از فنلاند به هند از طریق مسیر دریایی حدود ۳۳ روز است، درحالی‌که با وجود یک خط ریلی پیوسته، این مدت می‌تواند به ۲۰ روز کاهش یابد. ترانزیت کالاهای روسی و آسیای میانه از طریق ایران هم به همین صورت انجام می‌شود و هزینه‌های بالای حمل‌ونقل، یکی از موانع اصلی گسترش روابط تجاری است.

برای پیشبرد این پروژه، توافق‌هایی با روسیه برای تأمین منابع مالی صورت‌گرفته است. ادعا می‌شود که روسیه آماده است تا حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو به ایران وام دهد تا بخشی از هزینه‌های پروژه را پوشش دهد. البته کارشناسان اعتقاد دارند، این سپردن این مسیر به روس‌ها گامی در راستای پیش نرفتن آن است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز سیزدهم اسفندماه از اختصاص اعتبار سه هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال برای تعیین تکلیف اراضی مسیر پروژه راه‌آهن رشت -آستارا خبر داد. هوشنگ بازوند در جلسه‌ای در استانداری گیلان گفت: با تخصیص این اعتبار، اراضی مسیر پروژه راه‌آهن رشت -آستارا تملک خواهد شد.

وی افزود: محیط‌زیست، منابع طبیعی و سایر متولیان باید هماهنگی‌های لازم برای صدور استعلام‌ها و مجوزهای مربوطه را انجام دهند.هادی حق‌شناس افزود که هیچ مشکلی در تأمین مصالح وجود ندارد و تا کنون مراحل تملک ۳۰ کیلومتر از ۱۶۲ کیلومتر اراضی مسیر پروژه به پایان رسیده است. همچنین، ارزیابی لازم برای احداث پل در ۴۲ کیلومتر از مسیر در حال انجام است و تلاش می‌شود که کمترین آسیب به محیط‌زیست وارد شود.

بنابراین برای تسریع در اجرای این پروژه و تحقق اهداف ترانزیتی ایران در کریدور شمال -جنوب، لازم است که تمامی ارکان دولتی و خصوصی به همکاری بیشتری پرداخته و زمان‌بندی دقیق برای تملک اراضی و احداث زیرساخت‌ها تعیین شود.

در این راستا، توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران که بر عدم فاصله انداختن در اجرای پروژه‌ها تأکید کرده‌اند، می‌تواند عامل انگیزشی مهمی برای تسریع در انجام مراحل مختلف پروژه و به تعبیر رهبری تقلیل‌دادن فاصله زمانی اجرای پروژه به یک‌دهم آنچه مدنظر است، باشد.

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید

ویدئو خبری

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home3/bvjlwcma/public_html/wp-content/themes/aseman/template-parts/video/images.php on line 3
تصویر خبری

نخستین تیم اعزامی اداره‌ کل راهداری فردا عازم ایلام خواهند شد

نماینده ولی فقیه در دیدار با وزیر دادگستری: اطاله دادرسی از آسیب‌های جدی دستگاه قضاست | تا تحقق کامل قضای اسلامی فاصله داریم

نشست خبری رسانه‌های کشوری با محوریت گردشگری دریایی در منطقه آزاد انزلی

اعتبار ۱۰۱ میلیارد تومانی خمام در سال جاری

افتتاح موکب «قافله عاشقی» در رودبار با هدف خدمت‌رسانی به زائران اربعین

تعلل پیمانکار نباید مانعی برای پیشرفت پروژه‌های راه باشد پروژه شلمان – املش در اولویت اصلی راه‌سازی گیلان قرار گرفت

استاندار گیلان در نشست با اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه ها؛ برگزاری همایش روز خبرنگار با حضور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ در رشت

به دلیل نشت گاز انفجار گاز در شاندرمن دو مصدوم برجای گذاشت میزان خسارت در دست بررسی است

وزیر دادگستری به گیلان سفر می کنـد

افزایش ۴۰ درصدی اعتبارات عمرانی شهرستان صومعه‌سرا

نماینده مردم رشت در مجلس : رشت با توجه به میزان جمعیتش دارای بودجه ای ناچیز است

وزیر بهداشت : گیللان پایین‌ترین میزان جوانی جمعیت کشور را دارد

به مناسبت ۹ مرداد، روز ملی اهدای خون: مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان گیلان در پویش اهدای خون شرکت کرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان: ابلاغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت تنش آبی در گیلان و شناسایی ۶۰۰ نقطه رانشی در استان

شهردار رشت در دیدار با مدیران شرکت مهندسی بین‌المللی ایتوک: هرگونه سرمایه‌گذاری در حوزه پسماند باید مبتنی بر مطالعات کارشناسی و تضمین بازگشت سرمایه باشد

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان در دیدار بازرس کل استان: بخش قابل توجهی از شرکتهای شهرکهای صنعتی استان گیلان در مسیر توسعه قرار دارند.

فرماندار شهرستان رشت: حضور به‌موقع مسئولان در میدان، کلید مدیریت بحران است

شروع به کارمجددکشتی های تجاری ازآذرباییجان به بندرآستارا

دستگیری ۲ کلاهبردار و کشف دلارهای تقلبی در رشت

بازرس کل گیلان:سلامت و امنیت، دو مطالبه بنیادین مردم است و خبرنگاران در خط مقدم این مطالبه‌گری قرار دارند.

اطلاعیه کمیته امدادامام خمینی درخصوص ثبت نام به عتبات عالیات برای مددجویان

بازدیدنماینده ولی فقیه ازتورهاوگشت های شبانه درگیلان

اغازاجرای طرح صدورالکترونیک گواهی انحصاروراثت درگیلان

آیا استاندار گیلان برای بازگشت به بهارستان آماده می شود؟

مدیرکل فرودگاه‌های گیلان خبر داد: ۶۲ پرواز در ایام اربعین از فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت صورت می‌گیرد

حادثه‌ای تلخ در صنعت برق؛ درگذشت سیمبان فداکار گیلانی بر اثر سوختگی شدید در حین انجام وظیفه

مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان خبر داد: محکومیت بیش از ۲/۵ میلیاردی برای مدیرعامل متخلف کارخانه آرد در گیلان

نشست مشترک مدیران کل تامین اجتماعی گیلان باشهردارلاهیجان

آغاز به‌کار بازار جدید ونوس در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی منطقه آزاد انزلی

ملاقات عمومی فرماندارصومعه سرادرراستای مطالبات مردمی

مدیر نظارت و اعتبار بخشی دانشگاه گیلان خبر داد؛ دستگیری پزشک قلابی در تالش؛ متهم حین انجام کار زیبایی بازداشت شد

تأکید نماینده صومعه‌سرا بر استفاده از ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای برای تقویت زیرساخت‌های فناوری در استان

دستگیری کلاهبردار میلیاردی با رسید جعلی در رشت

اطلاعبه فرمانداری صومعه سرا در خصوص حادثه کمپرسی حمل ماسه

اجرای عملیات روکش آسفالت آزادگان خیابان لنگرود به‌منظور تسهیل در عبور و مرور شهروندان

شهردار لاهیجان خبر داد: فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان اعلام شد

رئیس مرکز آموزشی درمانی سوانح و سوختگی ولایت رشت خبر داد: جان باختن یکی از مصدومان حادثه انفجار در خیابان باهنر رشت

فرماندار رشت در جلسه شورای آموزش و پرورش؛ اگر آموزش غنی باشد، اقتصاد و سیاست هم قوی خواهد بود

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی: زیرساخت‌های قدیمی، عامل اصلی حادثه مجتمع ونوس است کل مجتمع، بیمه آتش‌سوزی بوده است

استاندار گیلان در نشست با رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: پل جدید مرزی آستارا بدون آمادگی زیرساختی لازم جایگزین مرز قدیمی شده است

نخستین برداشت برنج درشهرستان آستانه اشرفیه