وی ادامه داد: شرکت ملی پست برای پاسخ به تأمین لجستیک در اقتصاد دیجیتال از پیشروترین سازمانهایی است که با ایجاد حلقهها و زنجیره ارزش و با به کارگیری سامانههای برخط این نیاز را پاسخ گفته که در استان گیلان نیز ضمن توجه به حوزههای دانش بنیان سعی بر این شده که با ایجاد مرکزی نوآوری پست در گیلان از ایدههای نخبگان در حوزه تجارت الکترونیک و لجستیک استفاده شود که با ایجاد سازو کار موجود، نخبگان میتوانند نسبت به ثبت ایدهها و طرحهای فناورانه و خلاقانه خود در زمینه تجارت الکترونیک و لجستیک در این مرکز اقدام نمایند.
هوشنگی طراحی و ایجاد سامانه پردازش مرسولات پستی بر اساس ابعاد و وزن را نمونهای موفق از همکاری با شرکتهای دانش بنیان استان دانست و اضافه کرد: «مجموعههای استارتاپی و دانش بنیان نسبت به راهاندازی دو واسط پستی در استان اقدام نمودهاند که کلیه تولید کنندگان خرد و فروشندگان محصولات بومی و محلی میتوانند از طریق پنلهای فروش این پلتفرمها نسبت به فروش و ارسال محصولات خود اقدام نمایند.»
مدیرکل پست استان گیلان در ادامه با بیان اینکه بازارهای بسیار گستردهای در زمینه صنایع دستی، محصولات بومی محلی و محصولات استراتژیک در استان وجود دارد اضافه کرد: «بسیاری از دستگاههای اجرایی و حمایتی استان دارای ذینفعانی هستند که در این حوزهها مشغول به فعالیت میباشند لذا میطلبد این سازمانها ضمن همکاری و هم افزایی با
پست گیلان نسبت به معرفی ذینفعان خود اقدام نموده تا این افراد بتوانند از زیرساختهای الکترونیکی آماده شده در جهت فروش محصولات خود بهرهمند گردند.» وی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه، سهم قابل توجهی برای رشد اقتصاد دیجیتال کشور در نظر گرفته شده است که باید محقق شود لذا فراگیر شدن تجارت الکترونیک علاوه بر منافعی که برای فروشنده و خریدار از بابت رقابتی شدن قیمتها ایجادمی کند بر حذف واسطهگری نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت.
هوشنگی افزود: در بحث اقتصاد دیجیتال چند بازیگر اصلی وجود دارد که حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان تأمین کننده زیرساخت از مهمترین بازیگران این عرصه است و با توجه به شاخصهای ارتباطی در استان، ظرفیتهای لازم برای توسعه اقتصاد دیجیتال فراهم است که با توجه به بازارهای بالقوه خرده فروشی آنلاین در استان، پست گیلان آمادگی دارد تا با پلتفرمهای فروش اینترنتی همکاری نماید.
مدیر کل پست گیلان در ادامه از ایجاد صنادیق پستی هوشمند برای تسهیل تحویل مرسولات پستی خبر داد و افزود: «صندوقهای پستی هوشمند این قابلیت را دارند تا در مناطق مسکونی و تجاری پرتردد و یا در محیطهای بیرونی ساختمانهای ادارات پست نصب شده تا مشتریان بتوانند در طول شبانه روز نسبت به دریافت مرسولات خود از این صندوقها اقدام نمایند.»
وی همچنین سرویس پست رستانت را از سرویسهای مهم شرکت ملی پست برای تحویل مرسولات دانست و عنوان کرد؛ مشتریان شرکت پست که در ساعات کاری در منزل حضور ندارند میتوانند در قالب سرویس رسانت؛ آدرس گیرنده را در نزدیکترین دفاتر و یا واحدهای پستی ثبت نمایند تا ضمن ممانعت از وارد شدن مرسوله به چرخه توزیع، بتوانند با مراجعه حضوری به باجه تحویل مرسولات پستی خود را دریافت کنند.
هوشنگی در ادامه با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال یک اتفاق ویژه در اقتصاد ملی است عنوان داشت: ۱۸۰ فروشگاه آنلاین بطور مستقیم با پست گیلان طرف قرارداد هستند که انجام فرایندهای لجستیکی آنها بر عهده شرکت ملی پست میباشد.
مدیر کل پست استان گیلان از آمادگی پست گیلان برای ایجاد باجههای پست سیار در ۱۵ نقطه شهری با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با بکارگیری خودروهای متحدالشکل و تجهیز شده خبر داد و افزود: اشخاص حقوقی که تمایل به سرمایهگذاری در صنعت را پست دارند میتوانند با استفاده از تسهیلاتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایجاد این باجههای پستی سیار پیشبینی کرده بهرهمند گردند.
وی همچنین تخصیص فضاهای پستی به خرده فروشیهای آنلاین و ایجاد مراکز مبادله کالا را از دیگر اقدامات پست گیلان در جهت توسعه اقتصاد دیجیتال در استان دانست و اظهار داشت: افراد و به ویژه تشکلهای تعاونی که تمایل دارند در قالب تفاهمنامه همکاری از این فضاها بهرهمند گردند میتوانند با پست استان همکاری نمایند.
هوشنگی در پایان خاطر نشان ساخت: «امیدواریم در سالی که به مشارکت مردمی مزین است بتوانیم با مشارکت مردم و توسعه اقتصاد دیجیتال و ارتقای کیفی سطح خدمات رضایت مردم شریف استان را بیش از پیش جلب نماییم.»