معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به مبادله موافقت نامه قرارداد احداث راه آهن رشت – آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و کشور روسیه در تیرماه گفت: جزییات این قرارداد در سه جلد تهیه شده است که شامل شرایط عمومی و خصوصی موافقت نامه، الزامات کارفرما و ساختار همکاری در حوزه هزینه ها، برنامه زمان بندی اجرا و… است.
وی اعلام کرد: جزییات جلد اول این قرارداد از سوی شرکت ساخت وتوسعه تهیه و برای طرف روسی ارسال شده است که مقرر است در کارگروه های فنی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تا این لحظه بیش از ۵۰ درصد توافقات در این بخش به اتمام رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جلد دوم این قرارداد که شامل الزامات کارفرما است تهیه شده و توافق کامل آن انجام شده است و جزییات جلد سوم نیز با ۳۷۰ مورد از فعالیت های اجرایی شروع شده است و در حال حاضر جلسات با محوریت احجام عملیات اجرایی در حال برگزاری است..
خادمی در این دیدار خواستار اعلام برنامه زمان بندی و نقشه راه از سوی هیات روسی شد و گفت: تا پایان سالجاری میلادی مذاکرات احجام پروژه تکمیل شود و بررسی شرایط حقوقی جلد اول قرارداد نیز به سرانجام برسد تا شرایط برای آغاز عملیات اجرایی در زمان معین شده فراهم شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از امضای نقشه های اجرایی راه آهن رشت-آستارا در این دیدار خبر داد و اظهار داشت: پس از نشست های فنی و تخصصی فراوان از سوی کارشناسان دو کشور، نقشه راه به همراه اصلاحات ویژه برای افزایش سرعت و ظرفیت مسیر تهیه و توافقات انجام شده به امضای طرفین رسید.
وی با تاکید بر تکمیل بخش های باقیمانده بندهای قرارداد در زمان مقرر بیان داشت: در صورت لزوم جلسات حضوری و مجازی بیشتری برگزار شود تا این اقدامات طبق برنامه زمان بندی، تکمیل و این پروژه ریلی مهم آماده آغاز عملیات اجرایی شود.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه همچنین با تاکید بر توانمندی های هلدینگ های داخل کشور اظهار داشت: به منظور بررسی زوایای مختلف این همکاری در حوزه هزینه های اجرایی در محل اجرای این پروژه می توان از تخصص و توان شرکت های ایرانی برای اتمام هرچه سریعتر این بخش نیز استفاده کرد.
شایان ذکر است، راه آهن رشت-آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر بخشی مهمی از کریدور ریلی شمال-جنوب است که موجب اتصال ریلی ایران به کشورهای جمهوری قفقاز، روسیه و شمال اروپا می شود و مبادلات میان بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی کشورمان، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را تسهیل میکند.