حسین یونسی مدیر کل بنادرو دریانوردی استان گیلان از معدود مدیرانی بشمار میرود که از اطلاعات وسیع و تجارت فراوانی در حوزه بنادر و دریانوردی در رزومه کاری وی دیده می شود.
اشراف مثال زدنی یونسی در امور بنادر و دریانوردی و تجارب 25 ساله وی در این عرصه موجب شد از خرداد سال 1401 مسئولیت اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان را برعهده گیرد و منشا خدمات ارزشمندی در این حوضه تا به امروز گردد.
به گزارش آوای سیرت :وی تحولات چشمگیری در بخش های مختلف از جمله افزایش تعداد ورود کشتی ها به بنادر گیلان بخصوص در بندرانزلی، لایروبی بنادر انزلی، آستارا و تالاب بین المللی انزلی، افزایش تناژ تخلیه و بارگیری، تقویت توان عملیاتی بندر با هدف ارائه خدمات بهتر به مشتریان و همچنین انعقاد قراردادهای مهمی مانند احداث کارخانه ی کشتی سازی و احداث سیلوی غلات و غیره…رقم زده است.
یونسی پیش از عهده دار شدن مسئولیت اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در بخش آموزش دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی مشغول خدمت بوده و پیش از انتقال به سازمان مرکزی به مدت 4 سال در گیلان و 6 سال نیز در بندر امیرآباد حضور داشته و شناخت خوبی از صاحبان کالا و فعالان اقتصادی دریای خزر داشته و با کوله باری از تجربه سکان هدایت اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان را عهده دار شده است.
وی با بیان اینکه رونق اقتصادی در بنادر، با تخلیه، پهلو گیری و بارگیری کشتی ها ایجاد میشود، عنوان کرد: از خرداد سال 1401 که مسئولیت این اداره کل را به عهده گرفتم با کمک مجموعه اداره کل و برنامه ریزی هدفمند توانستیم طی دو ماه کشتیهای زیادی را به بندر انزلی هدایت کنیم که پهلوگیری همزمان آنها بعضا به 7 تا 10 فروند کشتی و در مواردی به 13 فروند می رسد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان از صدور مجوز لازم به منظور حمل یکسره کالاهای اساسی خبرداد و گفت: بسیاری از کالاها در انبارها مانده و مجوز خروج صادر نشده بود که طی پیگیری و رایزنی با دستگاهای ذیربط ، تمامی این اقلام مجوز خروج دریافت نموده و اکنون هیچگونه کالای اساسی متروکه داخل بندر وجود ندارد.
یونسی با بیان اینکه اقدامات انجام شده رضایتمندی صاحبان کالا را نیز به همراه داشته، گفت: تمام وقت در خدمت تجار، بازرگانان و صاحبان کالا هستیم و چنانچه با مشکل یا موانعی مواجه شوند، تیم اقتصادی کارآمد این اداره کل به حل مشکلات کمک می کند.
وی با اشاره به خرید تجهیزات و افزایش توان عملیاتی مجتمع بندری انزلی، خاطرنشان کرد: در گذشته با تجهیزات و نیروی انسانی موجود فقط چهار کشتی به طور همزمان می توانست تخلیه و بارگیری کند و اپراتور بندر قادر به سرویس دهی بیشتر کشتی ها نبود و از اینرو کشتی ها به ناچار مدت طولانی منتظر می ماندند اما اکنون با ساز و کاری که تعبیه شده از این تعداد چهار کشتی به شش کشتی رسیده و بزودی این عدد به 9 و تا پایا ن سال نیز به 11کشتی افزایش خواهد یافت.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات انجام شده برای جذب سرمایه گذار در مجتمع بندر انزلی، تصریح کرد: با چهار سرمایه گذار در حال مذاکره هستیم که با دو نفر تفاهم نامه امضا کرده ایم و دو مجموعه دیگر نیز آمادگی خود را جهت سرمایه گذاری اعلام کرده اند.
یونسی با اشاره به وضعیت بندر آستارا، اظهار کرد: این بندر بیش از 10 سال با مشکل لایروبی دست و پنجه نرم می کرد و هنگامی که مسئولیت اداره کل را عهده دار شدم به عنوان یکی از اولین گام ها مشکل لایروبی را در دستور کار قرار دادم که در این راستا با پیمانکار مجرب و کار آزموده قرارداد منعقد نموده و کار لایروبی انجام شد.
وی با اشاره به بندر خصوصی آستارا، افزود: این بندر تنها بندر در سطح کشور است که علاوه بر مرز آبی، مرز ریلی و مرز جاده ای نیز دارد که البته این یک مزیت تلقی می شود.
این مسئول در ادامه وضعیت بندر چمخاله را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این بندر در دو فاز تعریف شده، خاطر نشان کرد: احداث پل و جاده دسترسی و دو بازوی موجشکن فاز اول پروژه بوده که تا کنون پیشرفت 93 درصدی داشته است و تلاش بر این است که تا ایام الله دهه مبارکه فجر افتتاح شود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان فاز دوم پروژه مذکور را بسیار مهم دانست و گفت: در این فاز 20 هکتار زمین به بخش خصوصی واگذار می شود تا در جهت احداث هتل،رستوران و مجتمع گردشگری دریایی اقدام گردد.
یونسی با بیان اینکه در کنار وظایف قانونی، مسئولیت های اجتماعی نیز دارا می باشیم، اظهار کرد: پروژه لایروبی حاشیه بلوار ساحلی انزلی که کناره های آن بطور کامل خشک و بیرون از آب بود، از بهمن سال ۱۴۰۱ آغاز شد و پس از گذشت ۶ ماه، بیش از ۱۹۰ هزار مترمکعب به طول هزار و ۳۰ متر و عرض نزدیک به ۱۰۰ متر لایروبی شد.
وی سپس با اشاره به اینکه در راستای تعامل شهر و بندر بخش هایی از تالاب بین المللی انزلی در حال لایروبی است تا شناورهای تفریحی و گردشگری فعالیت کنند، بیان داشت: قایقرانان در نقاطی از تالاب ناگزیر به بالا کشیدن موتور قایق خود بودند و نمیتوانستند فعالیت داشته باشند چرا که عمق تالاب در نقاطی فقط 70 سانت بود.
یونسی ادامه داد: با مساعدت سازمان بنادر و دریانوردی، ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این منظور اختصاص داده شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین در خصوص تعریض خیابان بایندر شهرستان بندرانزلی به منظور روانسازی ترافیک را از دیگر اقدامات خود در راستای تعامل شهر و بندر عنوان کرد: و اذعان داشت: با اعتباری معادل100میلیارد تومان مراحل آزادسازی زمین ها آغاز شده است.
یونسی در بخش دیگر صحبت های خود از ایجاد رشته دریانوردی برای اولین بار در این استان خبرداد و تصریح کرد: با معاون آموزشی وزارت علوم در این خصوص مذاکره شد که در نتیجه در مهرماه امسال این رشته در دفترچه کنکور اضافه شد و برای اولین بار تعداد 20 دانشجو در رشته مهندسی کشتی و موتور در دانشگاه گیلان مورد پذیرش واقع شدند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه بنادر با بیت المال ساخته شده گفت: بندر کاسپین به ریل متصل شده اما بندر انزلی هنوز به ریل متصل نشده و این در حالی است ریل در نقشه اولیه انزلی آمده و انزلی قدیمی ترین بتدر تجاری کشور محسوب می شود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین با ابراز خشنودی از اینکه اکنون وضعیت شرکتهای زیرمجموعه به نقطه مطلوبی رسیده و حقوق پرسنل را به موقع پرداخت می کنند، اضافه کرد: در گذشته وضعیت به نقطه ای رسیده بود که شرکت ها درآمد چندانی نداشتند چرا که درآمد این شرکتها از طریق رونق فعالیتهای بندری مانند باربری، حق العمل کاری ، انبارداری، عوارض اسکله و نظایر آن تامین می شود.