“استاندار گیلان ا فعالان بخش بازرگانی استان خواست بازاریابی برای کالاها و محصولات گیلانی را در دستور کار و اولویت قرار دهند و گفت: نباید اجازه دهیم سودجویی عده ای، خللی در عرضه تولیدات محوری استان اعم از چای، برنج و زیتون که برند(ویژند) گیلان محسوب می شوند، ایجاد کند
به گزارش پایگاه خبری آوای سیرت دکتر اسدالله عباسی در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی است
ان اظهار کرد: برند محصولات باکیفیت گیلانی باید حفظ شود و دستگاههایی مانند، گمرک، راهداری، استاندارد و غیره که به فعالان اقتصادی خدمات می دهند با ایجاد پنجره واحد موانع را رفع و مسیر فعالیت را برای آنها تسهیل کنند.
وی خاطرنشان کرد: باید مسیر را برای صادرات کالاها با کمترین هزینه، زمان و مسافت هموار کرد و با تکمیل مسیر ریلی و راهاندازی کریدور شمال – جنوب مبادلات تجاری، ترانزیتی و اقتصاد ملی را تقویت و وابستگی به سایر کشورها را کاهش داد.
استاندار گیلان خواستار افزایش ظرفیت ها در بخش زیرساختها شد و افزود: باید اینک پس از بهرهبرداری از راهآهن رشت – انزلی در مرحله دوم پل و ابنیه لازم ایجاد شود تا سرعت انتقال بار از ریل افزایش یافته و نیاز به حضور فیزیکی نباشد؛ این مهم در ورودی و خروجی آزاد راه قزوین – رشت انجام شده اس
دکترعباسی تصریح کرد: برای صادرات محصولات گیلانی مانند چای، برنج، زیتون، سیمان و کیوی بازاریابی شود.
وی یادآور شد: در سفر به روسیه توانستیم تاحدودی مسیر را برای صادرکنندگان این کالاها تسهیل کرده و کالای ایرانی را به مردم آن کشور معرفی کنیم اما دستاوردهای این سفر در داخل معکوس جلوه داده شد.
استاندار گیلان ادامه داد: برخی از تجار در معرفی این محصولات و کالاها در بازارهای خارجی عملکردی موفقتر داشتهاند از اینرو باید راه را برای آنها هموارتر کرد نه آنکه برای ورود و خروج کالا از پایانههای گمرکی در آستارا برخی دستگاهها تبعیض قائل شوند و در واقع اولویت باید با کالاهای فاسدشدنی نظیر میوه و تره بار و غیره باشد و کالاهای عادی در مرحله دوم قرار گیرد.
عباسی تاکیدکرد: حمل و نقل ترکیبی نباید به صادر کننده تحمیل شود و از کشتی های قدیمی بدون یخچال برای حمل این کالاهای فاسدشدنی استفاده نشود و کشتیرانی و منطقه آزاد انزلی هم طی فراخوانی از صادرکنندگان مواد فاسد شدنی مانند میوه و تره بار دعوت کند برای کاهش هزینه های حمل و نقل از کشتی های یخچال دار استفاده کنند.
وی از دستگاههای اجرایی از جمله گمرکات استان خواست با برنامه ریزی و تسهیل کار از چند صفی شدن کامیونها در مبادی ورودی و خروجی مرزی جلوگیری کرده و ساماندهی این موضوع را برعهده گیرند.
دکتر عباسی اظهار کرد: دستور احداث تیر پارک برای پایانه گمرکی در آستارا صادر شده بود اما این مساله همچنان اجرایی نشده است.
وی درآمد ارزی و عوارض گمرکی استان را ۵۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این درآمد به مرکز ارسال شده است درحالی که باید بخشی از این درآمد برای ایجاد زیر ساختهای لازم گمرکی در استان هزینه شود.
وی تصریح کرد: نباید میزان واردات در گیلان به دلیل سهولت رویههای ورود و خروج کالا از مرزهای سایر استانها بیشتر از صادرات باشد باید با رفع تبعیض ها، کاهش زمان صدور مجوزها از سوی اداره کل استاندارد و نیز هوشمند سازی فرآیند نوبت دهی کامیونها توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و تسهیل رویه های گمرکی از مرزهای گیلان صادرات را تسهیل کرد.
استاندار گیلان بر ایجاد و تقویت تعامل و همکاری بین اتاق های بازرگانی و تعاون تاکید کرد و گفت: هم اینک شرکتهای تعاونی مرزنشینان از مسیر و اهداف خود منحرف شده است این تعاونی ها باید ساماندهی شده و در جلسه شورای تعاون استان مورد بررسی قرار گیرند.
وی راه اندازی کریدور شمال- جنوب را برای استان گیلان بسیار حیاتی دانست و افزود: باید تلاش کرد این کریدور هرچه سریعتر راه اندازی شود و اتصال مجتمع بندری انزلی به راه آهن سراسری نیز در دستور کار قرار دارد